Abstract
Digital Citizenship Formation (DCF) is essential in the Information and Knowledge Society, driven by Information and Communication Technologies. This education emphasizes preparing ethical and responsible global citizens, capable of facing the challenges and seizing the opportunities of the digital age. This quantitative and descriptive-explanatory study evaluated the level of DCF in 906 students from a Peruvian public university, considering various socio-educational factors through a questionnaire validated by experts and a psychometric instrumental approach for objective measurements. Insignificant differences were found in DCF levels between demographic and social groups; older individuals and those living independently exhibited higher scores. Academic use of the Internet correlated with higher DCF levels, while the number of computers had no significant influence. Biomedical Sciences students showed higher levels of DCF. These findings highlight the importance of debating the ethical and social impacts of digital technology to strengthen students' preparation in DCF.
References
Atif, Y., y Chou, C. (2018). Digital citizenship: Innovations in education, practice, and pedagogy. Educational Technology & Society, 21(1), 152-154. https://doi.org/10.30191/ETS.201801_21(1).0014
Bakhshi, H., Downing, J., Osborne. M., y Schneider, P. (2017). The Future of Skills: Employment in 2030. Pearson, NESTA y University of Oxford.
Bastarrachea-Rodríguez, P., y Domínguez-Castillo, J. G. (2024). Factores asociados al nivel de ciudadanía digital de estudiantes de escuelas primarias en la ciudad de Mérida. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 87, 204-219. https://doi.org/10.21556/edutec.2024.87.2933
Batista, S., y Simões, J., (2022). Youth digital citizenship in three European countries: profiles of online civic (non)participation. Sociologia, Problemas e Práticas, 98, 9-29. https://doi.org/10.7458/spp20229820792
Bellatti, I., Sabido-Codina, J., Sosa, L., y Hurtado, D. (2023). La enseñanza de las ciencias sociales para una ciudadanía digital. Estudio interdisciplinar sobre alfabetización mediática en los currículos de Educación Secundaria. AREAS Revista Internacional de Ciencias Sociales, 45, 75-88. https://doi.org/10.6018/areas.528641
Borges, G., Fantin, M., Barbosa da Silva, M., Alzira Pimenta, M., y Vieira, S. (2020). Práticas culturais e níveis de competência midiática de jovens brasileiros. Icono 14, 18(2), 320-352. https://doi.org/10.7195/ri14.v18i2.1460
Carrera, L. (2021). La ciudadanía digital en una comunidad educativa del distrito de Chilca-Huancayo- 2020. (Tesis de Especialización). Universidad Nacional de Huancavelica.
Choi, M., Glassman, M., y Cristol, D. (2017). What it means to be a citizen in the internet age: Development of a reliable and valid digital citizenship scale. Computers & Education, 107, 100-112. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2017.01.002
Claro, M., Santana, L., Alfaro, A., y Franco, R. (2021). Ciudadanía digital en América Latina Revisión conceptual de iniciativas. Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).
Cortés, J., Marín, R., y Guzmán, I. (2015). Competencias mediáticas en docentes, base para la construcción de ciudadanía. Ámbitos: Revista Internacional de Comunicación, 29, 5-15.
Donati, P. (2002). Ciudadanía y sociedad civil. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 98, 38-64.
Echeverry, S., Osorio, E., y Arias, A. (2020). La formación ciudadana en estudiantes de pregrado de la Universidad Católica de Manizales. En E. Arango, E. (Ed.), Educaciones, humanismos y territorios (pp. 67-86). Universidad Católica de Oriente.
Fairlie, A., y Portocarrero, J. (2020). Políticas para promover la ciencia, tecnología e innovación en la era digital. UDA AKADEM, 5, 61-81. https://doi.org/10.33324/udaakadem.vi5.273
Fediy, O., Protsai, L., y Gibalova, N. (2021). Pedagogical Conditions for Digital Citizenship Formation among Primary School Pupils. Romanian Journal for Multidimensional Education, 13(3), 95-115. https://doi.org/10.18662/rrem/13.3/442
Fernández-de-Castro, F., Aranda, D., Sampedro, V., Guerrero-Romera, C., Farné, A., y Sellés, A. (2021, noviembre 22). Competencias para la ciudadanía digital: propuesta de cuestionario para profesionales de bibliotecas públicas [Comunicación]. En X Seminario Hispano Brasileño de Investigación en Información, Documentación y Sociedad. Brasilia, Brasil. Brasilia, 22-24 de noviembre de 2021.
Fernández-Prados, J., y Lozano-Díaz, A. (2021). El reto de la ciudadanía digital activa en la educación superior europea: análisis del ciberactivismo entre los estudiantes universitarios. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 10(1), 118-134. https://doi.org/10.21071/edmetic.v10i1.12799
Ferrando, P., Lorenzo-Seva, U., Hernández-Dorado, A., y Muñiz, J. (2022). Decálogo para el análisis factorial de los ítems. Psicothema, 34(1), 7-17. https://dx.doi.org/10.7334/psicothema2021.456
Galván-Cabello, M., Salazar, A., y Tereucan-Angulo, J. (2022). Nativos/as digitales en México: Evaluación de las Propiedades Psicométricas de la Escala de Ciudadanía Digital en estudiantes universitarios/as. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 82, 119-135. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2635
García, J., Valencia, O., Fernández, J., y Rentería, J. (2021). Gobierno Electrónico y Economía Digital en la Sociedad de la Información y el Conocimiento: una revisión conceptual. Encrucijada Revista Electrónica del Centro de Estudios de Administración Pública, 38, 1-17. https://doi.org/10.22201/fcpys.20071949e.2021.38.78411
Ghosn-Chelala, M. (2019). Exploring sustainable learning and practice of digital citizenship: Education and place-based challenges. Education, Citizenship and Social Justice, 14(1), 40-56. https://doi.org/10.1177/1746197918759155
Hariguna, T., Ruangkanjanases, A., y Sarmini, S. (2021). Public behavior as an output of e-government service: the role of new technology integrated in e-government and antecedent of relationship quality. Sustainability, 13(13), 7464. https://doi.org/10.3390/su13137464
Huamán, P., y Medina, C. (2022). Transformación digital en la administración pública: desafíos para una gobernanza activa en el Perú. Comuni@cción, 13(2), 93-105. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.594
Kaufman, E. (2005). E-Ciudadanía, Prácticas de Buen Gobierno y TIC. Consulta Regional del Programa Pan Américas IDRC.
Kim, M., y Choi, D. (2018). Development of Youth Digital Citizenship Scale and Implication for Educational Setting. Educational Technology & Society, 21(1), 155-171.
León, J., y Martínez, M. (Eds.). (2024). Límites del globalismo tecnoliberal cosmopolita: ciudadanía, espacio público y digitalización. Dykinson.
Leyva, O. (2020). La contribución de los medios tradicionales y digitales al desarrollo de la participación política en los jóvenes universitarios: un modelo de formación ciudadana. [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Nueva León, México.
Linares-Torres, F., Contreras-Salazar, K., y Salazar-Curichimba, B. (2023). Ciudadanía digital: definición y construcción de un índice nacional basado en actividades. (2023). Revista de Ciencia e Investigación en Defensa, 4(3), 6-21. https://doi.org/10.58211/recide.v4i3.144
López-Jacobo, D., Armenta, J., Torres-Gastelú, C., y López-Herrera, M. (2023). La ciudadanía digital: metaanálisis sobre investigaciones en México. Apertura, 16(1), 162-175. http://doi.org/10.32870/Ap.v16n1.2477
Lozano, A., y Fernández, J. (2018). Ciudadanía digital y su medida: propiedades psicométricas de una escala y retos para la educación superior. Education in the Knowledge Society (EKS), 19(3), 83-101. https://doi.org/10.14201/eks201819383101
Morduchowicz, R. (2021). Adolescentes, participación y ciudadanía digital. Fondo de Cultura Económica.
Palacios-Rodríguez, A., Guillén-Gámez, F., Cabero-Almenara, J., y Gutiérrez-Castillo, J. (2023). Teacher Digital Competence in the education levels of Compulsory Education according to DigCompEdu: The impact of demographic predictors on its development. Interaction Design & Architecture(s) Journal, 57(7), 115-132. https://doi.org/10.55612/s-5002-057-007
Palacios-Rodríguez, A., y Pérez-Rodríguez, N. (2024). Competencia crítica digital docente para la formación ciudadana. diseño de una escala. En M. Llorente-Cejudo, R. Barragán-Sánchez, N. Pérez-Rodríguez, y L. Martín-Párraga, L. (Coords.), Enseñanza e innovación educativa en el ámbito universitario (pp. 1422-1432). Dykinson.
Pérez, C., Sandoval, J., y Ornelas, M. (2018). Instructional design for the development of digital educational contents for smartphones. Apertura, 10(2), 80-93. https://doi.org/10.32870/ap.v10n2.1346
Quiroz, J., y Lázaro-Cantabrana, J. (2020). La competencia digital de la ciudadanía, una necesidad creciente en una sociedad digitalizada. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 73, 37-50. https://doi.org/10.21556/edutec.2020.73.1743
Ramos, H. (2019). Ciudadanía e información en ambientes digitales. Investigación Bibliotecológica, 33(78), 143-163. http://dx.doi.org/10.22201/iibi.24488321xe.2019.78.58045
Rendón-Gil, J., y Angulo-Armenta, J. (2022). Metaanálisis sobre ciudadanía digital en Iberoamérica: énfasis en educación. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 82, 91-103. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.82.2593
Rivera, P. (2018). Sociedad digital y ciudadanía: un nuevo marco de análisis. En P. Rivera y C. Lindín (Coords.), Tecnologías digitales para transformar la sociedad (pp. 144-154). Universidad de Barcelona.
Sandia, B., y Montilva, J. (2020). Tecnologías Digitales en el Aprendizaje-Servicio para la Formación Ciudadana del Nuevo Milenio. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 23(1), 129-148. http://dx.doi.org/10.5944/ried.23.1.24138
Santa-Cruz-Espinoza, H., Puga, B, Olivares, J., Carhuatocto, J. Rebaza, L., y Chávez-Ventura, G. (2024). Analysis and Validity Evidence of the Digital Competence Questionnaire for Peruvian Teachers. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje, 19, 33-38. https://doi.org/10.1109/RITA.2024.3368328
Santana, L., y Serra, I. (2022). El enfoque de derechos humanos y ciudadanía digital en la ciudad: conceptos y propuesta. Documentos de Proyectos CEPAL.
Turpo-Gebera, O., Gonzales-Miñán, M., Venegas-Mejía, V., y Loayza-López, M. (2023). Investigaciones sobre cultura digital en las universidades peruanas: Productividad, conocimiento, potenciales y desafíos. Revista de Ciencias Sociales, 29, 342-357. https://doi.org/10.31876/rcs.v29i.40469
UNESCO. (2016). Educación para la Ciudadanía Mundial. Preparar a los educandos para los retos del siglo XXI. UNESCO.
UNESCO. (2017). Education for Sustainable Development Goals Learning Objectives. The Global Education 2030 Agenda. UNESCO.
Villafán, C. (2024). Blockchain e identidad. Oportunidades de implementación para la Ley de Ciudadanía Digital de la Ciudad de México. Estudios en Derecho a la Información, 18, 155-177. https://doi.org/10.22201/iij.25940082e.2024.18.18888
Walters, M., Gee, D., y Mohammed, S. (2019). A literature review: Digital citizenship and the elementary educator. International Journal of Technology in Education (IJTE), 2(1), 1-21.
World Bank. (2019). World Development Report 2019: The Changing Nature of Work. World Bank.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Aula Abierta