Evaluation of a media literacy intervention for adult education teachers linked to the 2030 Agenda
PDF (Español (España))

Keywords

alfabetización mediática
objetivos de desarrollo sostenible
formación docente
educación de adultos
método mixto Media literacy
sustainable development goals
teacher education
adult education
mixed method

How to Cite

Buenestado-Fernández, M., García-Ruiz, R., Vizcaíno-Verdú, A., & Renés-Arellano, P. (2023). Evaluation of a media literacy intervention for adult education teachers linked to the 2030 Agenda. Aula Abierta, 52(3), 251–259. https://doi.org/10.17811/rifie.52.3.2023.251-259

Abstract

International organizations promote the development of media literacy to favour equal opportunities and the construction of a fairer, more equitable and sustainable society in line with the 2030 Agenda. Despite this, the media literacy of adult education teachers has lagged, increasing the gap in the digital ecosystem. This paper presents research conducted in parallel to an intervention project on media literacy and the Sustainable Development Goals, aimed at teachers of youth and adult in the Dominican Republic. It contemplates two objectives: to evaluate the effectiveness of a training proposal on this topic and to determine the transfer of learning to the classroom. For this purpose, we applied a mixed research design. The results show the evolution of learning linked to the conceptual framework of media literacy, the functioning of the media and the implementation of media education linked to sustainable development. However, the teachers consider it necessary to further adapt the intervention to the Dominican context to optimize the transfer to the classroom. This research provides evidence of a training proposal with capacity for replication and institutionalization in the continuing education of adult education teachers.

https://doi.org/10.17811/rifie.52.3.2023.251-259
PDF (Español (España))

References

Aguaded, I., Marín-Gutiérrez, I., y Caldeiro-Pedreira, M. C. (2018). Desarrollo de la competencia mediática en el contexto iberoamericano. Letral, 20, 156-182. https://doi.org/10.30827/RL.v1i20.7814

Aguaded, I., Jaramillo-Dent, D., y Delgado-Ponce, A. (2021). Currículum Alfamed de formación de profesores en educación mediática. Octaedro.

Aguaded, I., Civila, S., y Vizcaíno-Verdú, A. (2022). Paradigm changes and new challenges for media education: Review and science mapping (2000-2021). Profesional de la Información, 31(6), e310606. https://doi.org/10.3145/epi.2022.nov.06

Alonso-Ferreiro, A., y Gewerc, A. (2018). Alfabetización mediática en la escuela primaria. Espacio de caso en Galicia. Revista Complutense de Educación, 29(2), 407-422. https://doi.org/10.5209/RCED.52698

Andrade-Cázares, R. A. (2008). El enfoque por competencias en educación. Ide@as CONCYTEG, 3(39), 53-64. https://bit.ly/3T6wF7n

Boeren, E. (2019). Understanding Sustainable Development Goal (SDG) 4 on ‘quality education’ from micro, meso and macro perspectives. International Review of Education, 65, 277-294. https://doi.org/10.1007/s11159-019-09772-7

Bonilla-del-Río, M., Valor-Rodríguez, L., y García-Ruiz, R. (2018). Alfabetización mediática y discapacidad. Análisis documental de literatura científica en Web of Science (WOS) y Scopus. Prisma Social, 20. http://bit.ly/3Kee46g

Caldeiro-Pedreira, M. C., García-Ruiz, R., y Renés-Arellano, P. (2023). Programas de intervención en alfabetización mediática para desarrollar la ciudadanía crítica en las escuelas. En P. C. Muñoz-Carril, C. Sarceda-Gorgoso, E. J. Fuentes-Abeledo y E.M. Barreira-Cerqueiras (Eds.), La formación y la innovación educativa: ejes para la transformación social (pp. 199-210). Dykinson.

Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS). (2020). Estudio nº 3292. Distribuciones marginales. Barómetro de septiembre 2020. https://bit.ly/3YF6K7W

Creswell, J. W., Plano Clark, V. L., Gutmann, M. L., y Hanson, W. E. (2003). Advanced Mixed Methods research designs. En A. Tashakkori y C. Teddlie (Eds.), Handbook of Mixed Methods in social and behavioral research (pp. 209-240). Sage.

Creswell, J. W., y Plano-Clark, V. L. (2007). Designing and conducting Mixed Methods research. Sage. https://doi.org/10.1177/1558689807306132

Cuevas-Salvador, J. (2022). Relación entre objetivos de Desarrollo Sostenible y Alfabetización Mediática e Informacional. Visual Review, 12(3), 1-14. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3739

Dale, A., Døhl-Diouf, L., y Prescod, K. (2023). Digital inclusion in Caribbean digital transformation frameworks and initiatives. United Nations Publication.

Domínguez-Fernández, G., y Gaviño-Aroca, M. P. (2021). La formación inicial del profesorado de secundaria en el marco de la Agenda 2030. Un reto y oportunidad. En G. Domínguez-Fernández (Ed.), La dimensión social de la educación: ciudadanía crítica inclusiva, compromiso y empoderamiento de la cibersociedad en el marco de la Agenda 2030 (pp. 139-155). Graó.

Faradova, G. (2020). Adult education: Contribution to the Sustainable Development Goals. Quality Education, 1-17. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95870-5_1

Feixas, M., y Martínez-Usarralde, M.J. (2022). La transferencia de los proyectos de innovación docente: un estudio sobre su capacidad de transformar la enseñanza y el aprendizaje. Educar, 58 (1), 69-84. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1407

Fernández, I., y Madinabeitia, A. (2020). La transformación docente de la universidad a veinte años de Bolonia: Balance y claves para un futuro por definir. Profesorado: Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 24(1), 28-52. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i2.15149

Ferrés, J., y Piscitelli, A. (2012). Media competence. Articulated proposal of dimensions and indicators. Comunicar, 38, 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08

Fombona, J., Fombona-Pascual, A., y Vázquez-Cano, E. (2023). References on innovative methodologies for adult training. Studies in the Education of Adults. https://doi.org/10.1080/02660830.2023.2166740

García-Ruiz, R., Matos, A. P. M., Arenas-Fernández, A., y Ugalde, C. (2020). Alfabetización mediática en Educación Primaria. Perspectiva internacional del nivel de competencia mediática. Pixel Bit, 58, 217-236. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74535

Gonzales-Miñán, M. del C., Turpo-Gebera, O., y Suárez-Guerrero, C. (2020). La autopercepción de competencia mediática y su relación con las variables sociodemográficas del profesorado de tres instituciones educativas ubicadas en Lima. Aula Abierta, 49(2), 103–11. https://doi.org/10.17811/rifie.49.2.2020.103-11

Grizzle, A., Wilson, C., Tuazon, R., Cheung, C. K., Lau, J., Fischer, R., Gordon, D., Akyempong, K., Singh, J., Carr, P. R., Stewart, K., Tayie, S., Suraj, O., Jaakkola, M., Thésée, G., y Gulston, C. (2021). Media and information literacy curriculum for educators and learners. UNESCO. https://bit.ly/420aaoF

Gutiérrez-Martín, A., Pinedo-González, R., y Gil-Puente, C. (2022). Competencias TIC y mediáticas del profesorado. Convergencia hacia un modelo integrado AMI-TIC. Comunicar, 70, 21-33. https://doi.org/10.3916/C70-2022-02

Gutiérrez-Martín, A., y Torrego-González, A. (2018). Educación mediática y su didáctica. Una propuesta para la formación del profesorado en TIC y medios. RIFOP: Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 32(91-1), 15-27.

Izquierdo-Cuéllar, Y., Del Río López, Y., y Silva Alés, N. (2020). Programa de Alfabetización Mediática e Informacional para estudiantes de pregrado de la Facultad de Comunicación de la Universidad de La Habana. Alcance, 9(24), 200-219. https://bit.ly/40kZyPO

Johnson, R. B., Onwuegbuzie, A. J., y Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. https://doi.org/10.1177/1558689806298224

Kačinová, V., y Sádaba-Chalezquer, C. (2022). Conceptualization of media competence as an “augmented competence”. Revista Latina de Comunicación Social, 80, 21-38. https://doi.org/10.4185/RLCS-2022-1514

Lázaro, J.L., y Gisbert, M. (2015). Elaboración de una rúbrica para evaluar la competencia digital del docente. Universitas Tarraconensis, 1(1), 48–63. https://doi.org/10.17345/ute.2015.1.648

Mateus, J., Andrada, P., González-Cabrera, C., Ugalde, C., y Novomisky, S. (2022). Perspectivas docentes para una agenda crítica en educación mediática post COVID-19. Estudio comparativo en Latinoamérica. Comunicar, 70, 9-19. https://doi.org/10.3916/C70-2022-01

Mesquita-Romero, W., Fernández-Morante, C., y Cebreiro-López, B. (2022). Alfabetización mediática crítica para mejorar la competencia del alumnado. Comunicar, 70, 47-57. https://doi.org/10.3916/C70-2022-04

Milana, M., Holford, J., Hodge, S., Waller, R., y Webb, S. (2018). Adult education and learning: endorsing its contribution to the 2030 Agenda. International Journal of Lifelong Education, 36(6), 625-628. https://doi.org/10.1080/02601370.2017.1405869

Ministerio de Educación. (2018). Ordenanza nº. 01-2018 que establece el marco del diseño curricular revisado y actualizado para la educación básica, del subsistema de educación de personas jóvenes y adultas de República Dominicana. MINERD. https://bit.ly/3J9gPnW

ONU. (2015). Transformar nuestro mundo: la agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Asamblea General. https://bit.ly/3YIUVNM

Renes-Arellano, P., Alvites-Huamaní, C. G., y Caldeiro-Pedreira, M.-C. (2020). La transmisión de valores sociales a través de Internet. Aula Abierta, 49(2), 113–120. https://doi.org/10.17811/rifie.49.2.2020.113-120

Rojas-Estrada, E. G., García-Ruiz, R., y Aguaded, I. (2023). Media Competence in the curriculum from Latin American Countries: a systematic review. Media Education, 19(1), 154-170. https://doi.org/10.13187/me.2023.1.154

Saldarriaga-Zambrano, P. J., Bravo-Cedeño, G. R., y Loor-Rivadeneira, M. R. (2016). La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Ciencias Sociales y Políticas, 2, 127-137. https://bit.ly/2Odma41

Schmidt, D.A., Baran, E., Thompson, A.D., Mishra, P., Koehler, M.J., y Shin, T.S. (2009). Technological pedagogical content knowledge (Track): The development and validation of an assessment instrument for preservice teachers. Journal of Research on Technology in Education, 42(2), 123-149. https://doi.org/10.1080/15391523.2009.10782544

UNESCO. (2018). Alfabetización Mediática e Informacional. Consejo Ejecutivo de la 205ª reunión de la UNESCO. https://bit.ly/3YDppAR

UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC UNESCO. https://bit.ly/3Z75BGg

UNESCO. (2020). Global Alliance for Literacy within the Framework of Lifelong Learning (GAL): strategy 2020–2025. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373033

Unión Europea. (2020). Conclusiones del Consejo sobre la Alfabetización Mediática en un mundo en constante transformación. Diario Oficial de la Unión Europea. https://bit.ly/3l34CsX

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Aula Abierta

Downloads

Download data is not yet available.